lørdag den 10. oktober 2009

Hjelholt spinderi

besøgt jeg sidste lørdag sammen med ca. 49 andre webstrikker i forbindelse med strikkefestivalen i Svendborg.

Spinderiet er startet i 1878 af den nuværendes ejers oldefar.

Dette billed viser det allerførste spinderi fra 1878.Picture 36141

Vejret denne lørdag formiddag, var ikke det bedste. Det stod bare ned med regn. Så da vi ankom, skulle der bare findes et sted med tørvejr. Det var der i den lille butik som findes i forbindelse med spinderiet. Der mødte os disse herligheder.

Picture 36126Picture 36129  Picture 36116  

Picture 36117

Men 50 personer i den lille butik var godt nok for mange. Så vi fik os hurtig delt i 2 grupper. En gruppe fik en rundvisning og den anden kunne shoppe/kigge i butikken. Vi byttede efter en lille time.  Der var rigtig mange lækre ting i butikken, og jeg kunne have købt mig fattig. Men jeg købte ikke ret meget. Købte kun tilbudsgarn i en fejl farve og nogen rigtig flotte knapper.

Så var det vores tur til rundvisningen.

Vi startede med at se og føle på lidt forskelligt uld, lige fra fåreuld, mohairuld og uld fra moskusokser. Der er meget forskel på de forskellige uldtyper.

Picture 36132

Når ulden var sorteret, så blev det vasket i nogen store kar. Det sker ved 50 grader og foregår med håndkraft. Ulden bliver vasket med stille og rolige bevægelser. Når ulden er vasket bliver det skyldet, et par gange. Herefter skal ulden tørres.

Når ulden er ren så komme den i en maskine som blev kaldt Wulfen. Den gør at ulden bliver næste som “candy floss”.  Hvis der skal tilsættes spindeolie, andre uldtyper til ulden så gøres det også her. Wulfen ses herunder på billedet.

Picture 36143

Så skal ulden kartes, det gøres i en gammel maskine – som jeg desværre ikke har noget billed af.  Det var fantastisk at se denne maskine karte ulden. Det blev fortalt at denne maskine blev skilt ad ca. hver 14 dage. For at rense den for uld rester. Når den var nyrenset, så blev der kartet hvid uld på den, og derefter farvet uld. Man kan nemlig ikke karte hvid uld på maskinen, når først der har været kørt farvet uld igennem, før den igen var blevet renset.

Når garnet er kartet så skal der laves/spindes garn. Dette gøres på en meget speciel spindemaskine. Som består af en lang række af spoler og udtrækssystem. Det var meget sjovt at se maskinen spinden garnet, og jeg synes at der blev sagt at der var 278 spoler der kunne spinde samtidig. Så der kan spindes lidt garn af gangen.

Picture 36146

Picture 36155 

Når garnet er spundet, så er det 1 trådet. For det meste så laver spinderier 2- eller 3 trådet uld. Så det er nødvendigt at det skal igennem en tvindemaskine. Denne maskine tvinder garnet sammen.

Picture 36158

Det var en fantastisk rundtur vi fik på Hjelholt spinderi. Det var også fantastisk at se de gamle maskine arbejde og vi kunne se og lugte processen. Der er ikke noget at sige til at garn er dyrt.

Vejret og tiden var desværre ikke til at vi kunne få en opvisning af stedes hyrdehunde. Det skulle ellers også være en oplevelse i sig selv. Men det kan måske opleves på et andet tidspunkt.

13 kommentarer:

Merete sagde ...

Ja, det var et meget spændende besøg på spinderiet. Sjovt at se Karen Noes lilla garn blive spundet.
Merete

Merete sagde ...

Hej Merete
Det kan jeg kun give dig ret i.
Merete

Strikkeheksen sagde ...

Tak for det spændende indblik, Merete, det er virkelig interessant at læse og se maskinerne :-)

Irene sagde ...

Er det også her Isagers garn bliver lavet? Det ser ud til at have været en meget spændende tur.

Merete sagde ...

Hej Strikkeheks
Det var også helt anderledes end jeg havde forestillet mig.

Hej Irene
Jeg ved ikke om Isagers garn bliver lavet her, men det skulle ikke undre mig.
Merete

Clemme/Trine sagde ...

Nej hvor spændende, tak for din lille rundvisning .)

Merete sagde ...

Hej Clemme
Det var så lidt
Merete

vonnaponna sagde ...

Hej Merete, tack för det fina garnet och den goda chokladen du skickat mig. Mycket härligt att få. Önskar dig allt gott!
Vonnaponna

Merete sagde ...

Hej Vonnaponna
Det var så lidt, godt at du synes om det.
Merete

Marianne sagde ...

Sikke et eldorado i var ude i..... i fik da noget så sanserne i et stykke tid er fyldt op :-)

Merete sagde ...

Hej Marianne
Du har fuldstændig ret, det gik mange dage inden hovedet igang var klar til at modtage input.
Merete

Tris sagde ...

Øj - det ser spændende ud. Der gad jeg da godt at have været med!

Har kigget efter det der strikkecafé arrangement på Fredensborg bibliotek d 28. oktober, som du skrev om på min blog, men kan ikke finde info om det nogen steder??????

Hilsen
Tris

Merete sagde ...

Hej Tris
Jeg ved heller ikke om der bliver skrevet noget om strikke-cafeen på biblioteks hjemmeside. Men du skal bare møde op den 28/10 2009 kl. 18.30. Det kunne være hyggeligt at møde dig.
Merete

Peacock vest/kjole

Sikke et pragtfuld vejr vi har haft de sidste par dage. Jeg nyder rigtigt at der er kommet lidt mere varme i luften og det snart er tid til ...